Syeikh Hamzah Al-Fansuri
Nama sebenar Hamzah Fansuri adalah syeikh hamzah al-fansuri syeikh ismail aceh merupakan Seorang penyair dan ahli tasawuf yang berasal dari Barus, Sumatera Aceh. beliau dilahirkan pada abad ke-16 Masehi dan wafat pada akhir pemerintahan Sultan Iskandar Muda Meukuta Alam di daerah Singkel. Beliau dikenali pada masa kekuasaan Sultan Alaudin Ri‘ayat Syah Sayid al-Mukammil di Aceh pada penghujung abad ke-16. Beliau hidup antara pertengahan abad ke-16 dan awal abad ke-17. Tambahan Nama di belakangnya fansuri merupakan perkataan bahasa arab yakni "Fansur" apabila diterjemah dalam bahasa Melayu menjadi “Barus”. Hamzah Fansuri merupakan ulama besar yang diperkatakan bahawa beliau telah melakukan perjalanan ke Timur Tengah, mengunjungi beberapa pusat pengetahuan Islam seperti Mekkah, Madinah, Yerusalem dan Baghdad. Beliau juga telah mengembara ke beberapa negeri seperti Pahang, Kedah dan jawa. Justeru itu, sepanjang pengembaraan beliau telah menggunakan waktu rehat untuk mengarang syair-syairnya sehingga dikenali sebagai ahli tasawuf dan menyampaikan ilmu tasawuf melalui syair-syair yang dikarangnya. Hamzah Fansuri terpengaruh dengan kitab-kitab yang dikarang oleh ulama-ulama besar Parsi antaranya ialah Jalaluddin Rumi. Beliau telah mempelajari ilmu tasawuf dari Syeikh Abdul Qadir Jilani. Setelah mengembara ke berbagai negara Islam beliau kembali ke tanah airnya serta mengembangkan ajaran tasawuf tersebut. Beliau juga telah menguasai beberapa bahasa antaranya ialah, bahasa Arab, Parsi dan Urdu. Hamzah Fansuri dan Syamsuddin Sumatrani dianggap sebagai pengembang Tarekat Wujudiyyah (penganut paham wahdat al-wujud). Namun ajaran mereka ditentang oleh Syeikh Nuruddin al-Raniri kerana dianggap ajaran sesat. Tulisan-tulisannya berkenaan ajaran wahdatul al-wujud juga dianggap dapat merosakkan iman. Kemudian kitab-kitab yang dikarangnya dibakar dan dihapuskan sehingga tinggallah beberapa naskah sahaja yang dapat diselamatkan. Istilah waḥdah al-wujūd merupakan gabungan dua perkataan berasal daripada lafaz bahasa Arab. Menurut pandangan sufi islam , wahdatul al-wujud merujuk kepada kewujudan Allah yang maha esa dan kewujudan mengenai alam ini adalah sebagai tempat tajalli iaitu penzahiran terhadap kewujudan zat Allah.
Karya-karyanya
Asrar al-Arifin (Rahsia Orang yang Bijaksana)
Naskah ini merupakan salah satu karyanya yang terpanjang iaitu sebanyak 65 halaman bagi menerangkan tentang perjalanan ilmu Tasawuf dan keesaan Allah. Kitab ini, juga membahas masalah ilmu tauhid dan ilmu tarekat menurut aliran Wahdatul Wujud.
Sharab al-Asyikin (Minuman Orang Yang Cinta Pada Tuhan)
Merupakan kitab tasawuf yang pertama ditulis dalam bahasa Melayu yang membicarakan syariat, tarekat, hakikat, makrifat dan zat Allah. Beliau menghasilkan kitab ini bagi memenuhi tuntutan masyarakat Melayu di Aceh pada saat itu berkenaan masalah Tasawuf Wujudiyyah. Tujuan beliau menghasilkan karya ini untuk menjelaskan dan menunjukkan bagaimana cara untuk mendekati Allah dan mengenali-Nya.
Al-Muntahī (Orang Yang Mahir Atau Pakar)
Kitab ini adalah karangan Hamzah Fansuri yang paling ringkas tetapi sangat padat isi kandunganya. Kitab ini merupakan pedoman bagi manusia yang sudah arif dalam ajaran Wujudiyyah. Hamzah Fansuri mengumpulkan ayat ayat suci Alquran, hadits, ucapan para sufi dan penyair dalam karya ini.
Zinat al-Muwahidin (Perhiasan Sekalian Orang yang Mengesakan)
Karya ni ditulis kepada mereka yang baru mulai menapak di jalan tasawuf . Ianya merupakan karya yang mengandungi perbuatan syari’at, tarekat, hakikat, dan ma’rifat. Selain itu, karya ini juga menjelaskan bahawa Tuhan yang Maha Sempurna dan yang Maha Mutlak.
Ruba'i Hamzah Fansuri
Naskah ini merupakan karya sastera yang berbentuk puisi yang terdiri daripada 42 rangkap sajak yang mengandungi ajaran Syeikh Hamzah Fansuri itu sendiri iaitu wahdatul wujud.
Hamzah Fansuri Merupakan penyair pertama di dunia Melayu yang memperkenalkan syair sebagai bentuk pengucapan sastera. Kandungan dari syairnya merupakan cerita yang panjang mengenai ajaran tasawuf wujudiyyah.
Syair Si Burung Pingai
Syair ini, Melambangkan jiwa seorang musafir dengan menggunakan tamsilan burung unggas sebagai wujudnya kebebasan seseorang dan perjalanan rohani seorang dalam mencari jati diri yang sebenarnya. Ianya Ibarat mendekatkan hubungan manusia dengan Tuhan. Syair ini pengaruhi oleh mantiq al-thair karangan al-Athar.
Syair Ikan Tunggal
Syair ini, merujuk pada hubungan antara manusia dengan Allah Ta'ala. Manusia diibaratkan seperti seekor ikan yang berenang di lautan yang amat luas. Manakala Allah Ta'ala diibaratkan seperti air laut yang sangat luas dan dalam. Justeru itu keluasan dan kedalaman air laut tidak dapat dilukiskan dengan akal pikiran seperti luas dan dalamnya ilmu dan zat Allah S.W.T. itu sendiri.
Syair Sidang Fakir
Syair ini, mengemukakan cara untuk mendekatkan diri kepada Allah melalui ciptaan-Nya, iaitu manusia dan alam semesta, memahami kedudukan hamba dengan Tuhan , mengimbangi syariat dengan hakikat dalam pelajaran tarekat, mengenal nafsu dan cara mengawalannya. syair ini boleh menjadi panduan landasan kepada masyarakat Alam Melayu dalam penghayatan agama Allah.
Syair Dagang
Syair ini, mengetengahkan tentang manusia yang perlu menahan hawa nafsu dari segala keinginan dan mengamalkan sikap sederhana. Selain itu, beliau juga ingin menyampaikan tentang kehidupan manusia yang perlu menjauhi dari sifat ketamakan.
Syair Perahu
Syair ini termasuk syair yang melambangkan tubuh manusia sebagai perahu yang berlayar di laut. Pelayaran tersebut digambarkan penuh dengan mara bahaya. Namun Jika manusia berlayar dan yakin pada Allah, maka dia akan selamat dan dapat mencapai kedekatan dengan Allah.
Kesimpulan
Syeikh Hamzah Fansuri merupakan seorang ulama Sufi dan penyair Melayu Klasik yang banyak menyumbang dalam syair-syair dan risalah-risalah tasawuf. Justeru itu, sangat besar jasanya dalam proses Islamisasi bahasa Melayu. Oleh itu, Karya-karya syair Syeikh Hamzah Fansuri dijadikan sebagai pedoman dasar dalam pengembangan sastera Melayu dan Nusantara.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan